Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén?

Szerző: Szeles Judit
2017. 04. 21. 09:05:44
Kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén?
 
Egy ideje tudjuk már, hogy a kormány tervezi a külföldről behozott, uniós járművek esetében is bevezetni a kötelező eredetiségvizsgálatot. Számtalan megkeresést kapok azzal kapcsolatban, hogy él-e már ez a javaslat, kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén? Ebben a blogbejegyzésemben leírom a naprakész információkat azzal kapcsolatban, hogy mikortól kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén? Olvass tovább a részletekért...

 

Az eredetiségvizsgálatról...

Kezdjük annak megindoklásával hogy miért merül fel az emberekben egyáltalán, hogy használt autó vásárlásakor eredetiségvizsgálatra van szükség. Jogszabály szerint amennyiben egy magyar forgalomban lévő jármű esetében tulajdonos váltás történik, akkor eredetiségvizsgálatra van szükség. Itt megemlíteném, hogy példának okáért egyenes ági rokonok közötti tulajdonos váltás esetén is! Kivétel ez alól az öröklés, ekkor ugyanis nem kell eredetiségvizsgálatot csináltatni.

 

Mi a helyzet a külföldi járművekkel?

Ahogyan az előző bekezdésben írtam a kötelező eredetiségvizsgálat magyar forgalomban lévő járművekre vonatkozik. Külföldi járművek esetében, az eredetiségvizsgálat szempontjából 2 különböző csoportot különítünk el:

  • Európai Unión kívülről behozott jármű
  • Európai Unión belülről behozott jármű

A magyar forgalomban lévő járművek mellett az Európai Unión kívülről érkező járművekre is kötelező eredetiségvizsgálatot csináltatni. Utóbbi esetében még származás ellenőrzést is kell kérni a járműre, de erről a témáról egy külön cikket írtam ITT.

Európai Unión belülről behozott járművekre eddig azonban nem volt szükséges eredetiségvizsgálatot csináltatni. Na, de miért, teszik fel sokan a kérdést?

 

Miért nem volt eddig szükséges uniós járművek esetén az eredetiségvizsgálat?

A kérdés megválaszolásának elején szeretném leszögezni, hogy a jogszabályokat nem én hozom, én csupán tájékoztatást adok azokról, így most az én személyes véleményem szeretném leírni az eredetiségvizsgálat hiánya kapcsán, nem titkoltan abból a szándékból, hogy megnyugtassalak Titeket azzal kapcsolatban, hogy az eredetiségvizsgálat nemszükségessége nem jelenti azt, hogy a külföldi jármű nagyobb eséllyel lopott, és/vagy hiteles.

 

Kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek eseténTehermentesség külföldi járművek esetén

Hogyan győződhetünk meg róla, hogy a külföldi, kiszemelt jármű garantáltan tehermentes? Amennyiben rendelkezésre állnak a szükséges okmányok, megnyugodhatunk:

  • Eredeti forgalmi (banki bejegyzés nélkül)
  • Törzskönyv (Bár ez nem minden országban van,de ahol van, onnan kötelező!)
  • Köztes eladások esetén: kétnyelvű tulajdonjog igazolás a forgalmiban utoljára bejegyzett tulajdonosig (számlák vagy adás-vételi szerződések)

Fontos megjegyezni, hogy más országokban sem lehet hiteles járművet külföldre eladni, mindaddig ameddig a hitel kiegyenlítésre nem került. A hitel kiegyenlítése után azonban gond nélkül forgalomba helyezhető lesz a jármű Magyarországon.

 

Kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek eseténEredetiségvizsgálat hiányában mi igazolja, hogy nem lopott a jármű?

Kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén

Amennyiben megvan az összes szükséges okmánya (törzskönyv, forgalmi) a járműnek, és két nyelven(!) vissza van vezetve a tulajdonjog a forgalmiban bejegyzett utolsó tulajdonosig, akkor nyugodtak lehetünk. Pont azért ilyen szigorú az okmányiroda az okmányok és azok két nyelvűsége kapcsán, hogy biztosan igazolva legyen, hogy a jármű nem lopott. A kulcsszó az okmányokban és azok két nyelvűségében van! 

A tulajdonjog két nyelvűségét illetően nagyon szigorú az okmányiroda. Számtalan megkeresést kaptam már azzal kapcsolatban, hogy két magyar egymás között csak magyar adás-vételi szerződést írt egy külföldi jármű adás-vétele során. Mondanom sem kell drága fordíttatás lett a vége, ugyanis utólag már csak hivatalos fordíttatást fogad el az okmányiroda, ami igen költséges lehet.

Fontos megjegyzés: Saját tulajdon honosításakor (pl: hazaköltözés esetén) nem kell bemutatni kétnyelvű adás-vételi szerződést, elegendő igazolni a saját tulajdon meglétét a külföldi, névre szóló okmányokkal.

A fentiek mellett azonban van még egy fontos tényező...

 

Kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek eseténA nem megfelelő technika háttér sem teszi lehetővé a kötelező eredetiségvizsgálatot külföldi járművek esetén

Az eredetiségvizsgálat teljesen máshogyan működik külföldön, mint itthon. Magyarország most még egy belső rendszerben gyűjti és tárolja az adatokat. Ezt a rendszert nem olyan egyszerű  - főleg nem Magyarországon - összehangolni a külföldi hálózattal. Első körben én nem is tartom valószínűnek, hogy ezt lehetővé teszik, inkább az a terve a kormánynak a kötelező eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén történő bevezetésével, hogy már forgalomba helyezéskor felkerüljenek a rendszerbe - egy eredetiségvizsgálat keretében - a jármű hatósági azonosítói.

 

Személyes véleményem

A kötelező eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén történő bevezetése nem egy rossz dolog. És bár a technikai háttér nem adott még hozzá, tapasztalom és látom, hogy sokkal nyugodtabban fognak külföldi járműveket vásárolni az emberek, ha bevezetik a kötelező eredetiségvizsgálatot. De! Nem tudok elmenni szó nélkül amellett, hogy ismét egy kb. 20.000 Ft-os terhet szeretnének tenni a lakosságra. Félre értés ne essék - nem az eredetiségvizsgálat bevezetésével van baj, hanem a rettentő magas regisztrációs adóval és vagyonszerzési illetékkel! Kirívóan magasak Magyarországon ezek az illetékek, a regisztrációs adó tőlünk nyugatra - Ausztriában - töredéke a magyarénak! Ezt anno azzal indokolták, hogy nem kellett külföldi járművek esetében vagyonszerzési illetéket fizetni. 2014-ben azonban mégis bevezették a vagyonszerzési illetéket külföldi járművek esetében is - még akkor is, ha a SAJÁT tulajdont 2014.01.01. után vásárolta valaki. Nem kevés felháborodást keltett, azonban a jogszabály a mai napig él. De ez már egy másik cikkem témája lesz...

 

Összegezve

Még nem kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén, de a kormány tervezi bevezetni azt. Ameddig a technikai feltételek nem adottak nem lesz kötelező az eredetiségvizsgálat külföldi járművek esetén...

Azonban érdemes már most kérned a hírértesítő kérést a lap alján, és első kézből értesítelek a jogszabály változásról!

 

További kérdésed lenne? Tedd fel bátran itt a cikk alatt, és válaszolok rá!

blog comments powered by Disqus